ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

Μερικά από τα χαρακτηριστικά της γλωσσικής ανάπτυξης των παιδιών αναφέρονται παρακάτω:

0-6 μηνών

  • Το μωρό αντιδρά στους ήχους.

  • Παράγει ήχους ευχαρίστησης.

  • Χρησιμοποιεί διαφορετικό κλάμα ανάλογα με τις ανάγκες του.

  • Αναγνωρίζει φωνές.

  • Χαμογελά όταν του μιλάνε.

  • Εντοπίζει την πηγή του ήχου και γυρίζει το κεφάλι του σ ΄ αυτή.

  • Μιμείται τους ήχους.

  • Έχει ποικιλία στον τόνο και την ηχηρότητα της φωνής.

 

7-12 μηνών

  • Καταλαβαίνει το ναι και το όχι.

  • Ακούει και ανταποκρίνεται στο όνομά του. 

  • Ακούει και μιμείται τους περισσότερους ήχους.

  • Ακούει όταν του μιλάνε.

  • Χρησιμοποιεί παραπλήσιους ήχους.

  • Αναγνωρίζει λέξεις από γνώριμα αντικείμενα. 

  • Στο βάβισμα χρησιμοποιεί μεγάλες φωνητικές παραλλαγές και διαφορετική προσωδία (τόνος και επιτονισμός).

  • Μιμείται ήχους από τους ενήλικες και σχέδια επιτονισμού.

  • Καταλαβαίνει απλές εντολές. 

  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 1-3 λέξεις. 

 

13-18 μηνών

  • Χρησιμοποιεί ηχολαλία.

  • Παραλείπει μερικά αρχικά σύμφωνα. 

  • Ακολουθεί απλές εντολές.

  • Έχει ένα εκφραστικό λεξιλόγιο 3-20 ή και περισσότερες λέξεις. 

  • Παράγει φράσεις δύο λέξεων. 

  • Συνδυάζει χειρονομία και φώνηση. 

 

19-24 μηνών

  • Χρησιμοποιεί λέξεις με περισσότερη ευχέρεια. 

  • Το λεξιλόγιο έκφρασης κυμαίνεται από 50 έως 100 λέξεις ή και περισσότερες. 

  • Καταλαβαίνει από 300 ή και περισσότερες λέξεις. 

  • Αρχίζει να κάνει συνδυασμούς ρημάτων και ουσιαστικών. 

  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί τις προσωπικές αντωνυμίες (εγώ, εσύ).

  • Χρησιμοποιεί κατάλληλο επιτονισμό όταν κάνει ερωτήσεις. 

  • Η ομιλία του είναι περίπου 25-50% καταληπτή στους ξένους. 

  • Απαντά σε ερωτήσεις του τύπου «τι είναι αυτό;».

  • Του αρέσει να ακούει ιστορίες.

  • Αναγνωρίζει 5 μέρη του σώματος.

  • Κατονομάζει κάποια οικεία αντικείμενα. 

  • Ακολουθεί εντολές με δύο μέρη.

 

2-3 ετών

  • Η ομιλία του είναι καταληπτή στο 50-78% .

  • Καταλαβαίνει τις έννοιες του ένα και του όλα.

  • Εκφράζει την ανάγκη να πάει στην τουαλέτα. 

  • Ζητά αντικείμενα με το όνομά τους. 

  • Ανταποκρίνεται σε μερικές ερωτήσεις. 

  • Κατονομάζει αντικείμενα καθημερινής χρήσης. 

  • Δείχνει εικόνες εννοιών σε βιβλία όταν του ονομάζονται.

  • Γνωρίζει διάφορα μέρη του σώματος.

  • Ακολουθεί εντολές και απαντά σε ερωτήσεις. 

  • Απολαμβάνει να ακούει ιστορίες, τραγούδια και ομοιοκαταληξίες.

  • Κάνει ερωτηματικές προτάσεις. 

  • Χρησιμοποιεί φράσεις 3-4 λέξεις. 

  • Χρησιμοποιεί κάποιες προθέσεις, άρθρα, ρήματα στον ενεστώτα, ομαλούς πληθυντικούς ονομάτων, αόριστους ανώμαλων ρημάτων και άρνηση «μη» και «δεν».

  • Χρησιμοποιεί κάποια ρήματα στον αόριστο χρόνο, κτητικές αντωνυμίες, μορφήματα, προστακτική. 

  • Κάνει διαφόρων μορφών ερωτήσεις. 

  • Χρησιμοποιεί αφηρημένες λέξεις.

  • Καταλαβαίνει το γιατί, ποιος, ποιού και πόσα είναι. 

  • Κατανοεί 500-900 ή και περισσότερες λέξεις. 

  • Έχει λεξιλόγιο έκφρασης 50-250 ή και περισσότερες λέξεις (ταχεία ανάπτυξη κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου). 

  • Χρησιμοποιεί περίπου 27 φωνήματα. 

  • Χρησιμοποιεί σωστά τα φωνήεντα. 

 

3-4 ετών 

  • Καταλαβαίνει τις λειτουργίες και τις χρήσεις των αντικειμένων. 

  • Κατανοεί τις αντίθετες έννοιες.

  • Ακολουθεί εντολές που αποτελούνται από 2-3 μέρη. 

  • Υποβάλλει και απαντά σε ερωτήσεις ποιοι, πού, τι, γιατί. 

  • Υποβάλλει ερωτήσεις και απαιτεί τη λεπτομέρεια στις απαντήσεις. 

  • Χρησιμοποιεί το λόγο για να εκφράσει τα συναισθήματά του. 

  • Χρησιμοποιεί 4-6 λέξεις σε προτάσεις. 

  • Επαναλαμβάνει 6-13 συλλαβές προτάσεων χωρίς δυσκολία.

  • Έχει επίγνωση για το παρελθόν και το μέλλον.

  • Καταλαβαίνει 1.200-2.000 ή και περισσότερες λέξεις. 

  • Έχει λεξιλόγιο έκφρασης από 800 έως 1.500 λέξεις ή και περισσότερες. 

  • Η ομιλία του είναι καταληπτή κατά 80%. 

  • Βελτιώνονται οι γραμματικές προτάσεις αν και μερικά λάθη παραμένουν. 

  • Λέει δύο γεγονότα κατά την χρονολογική σειρά. 

  • Συμμετέχει σε μεγάλης διάρκειας συνομιλίες. 

  • Χρησιμοποιεί ανώμαλο πληθυντικό, ρήματα σε μέλλοντα χρόνο και σωστή κλίση των ρημάτων. 

  • Χρησιμοποιεί πληθυντικό , κτητικές αντωνυμίες και απλά ρήματα αόριστου χρόνου με συνέπεια στο λόγο του. 

 

4ωνετών

  • Καταλαβαίνει τις χωρικές έννοιες. 

  • Καταλαβαίνει 2.800 ή και περισσότερες λέξεις. 

  • Απαντάει σε ερωτήσεις που αφορούν τη λειτουργία και χρήση των αντικειμένων. 

  • Χρησιμοποιεί γραμματικά σωστές προτάσεις. 

  • Έχει λεξιλόγιο έκφρασης 900-2.000 λέξεις ή και περισσότερες. 

  • Χρησιμοποιεί προτάσεις με 4- 8 λέξεις. 

  • Ζητά τους ορισμούς των λέξεων. 

  • Η ομιλία του είναι συνήθως καταληπτή στους ξένους. 

  • Παράγει τα σύμφωνα με ακρίβεια 90%.

  • Μιλά για την εμπειρία του στο σχολείο, στο σπίτι φίλου κ.α.

  • Αναδιηγείται μια μεγάλη ιστορία. 

  • Δίνει προσοχή σε ιστορία που ακούει και απαντά σε απλές ερωτήσεις για αυτήν. 

 

5-6 ετών 

  • Ακολουθεί τις οδηγίες που δίνονται σε μια ομάδα.

  • Ακολουθεί εντολές που αποτελούνται από 3 μέρη. 

  • Κάνει ερωτήσεις με πως και πόσο. 

  • Χρησιμοποιεί κατάλληλα τον αόριστο και τον μέλλοντα.

  • Χρησιμοποιεί κλίσεις. 

  • Καταλαβαίνει περίπου 13.000 λέξεις. 

  • Ονομάζει αντίθετα. 

  • Ονομάζει διαδοχικά τις μέρες της εβδομάδας. 

  • Μετράει μέχρι το 30. 

  • Ανταλλάσει πληροφορίες και υποβάλλει ερωτήσεις.

  • Χρησιμοποιεί προτάσεις με λεπτομέρεια. 

  • Οι προτάσεις είναι γραμματικά πλήρης.

  • Μπορεί να κάνει αναδιήγηση μιας ιστορίας. 

  • Τραγουδά ολόκληρα τραγούδια και απαγγέλει παιδικούς στοίχους με ομοιοκαταληξία.

  • Επικοινωνεί εύκολα με ενηλίκους και παιδιά. 

  • Κατάλληλη χρήση της γραμματικής στις περισσότερες προτάσεις. 

 

6-7 ετών

  • Κατανοεί το αριστερά και το δεξιά. 

  • Χρησιμοποιεί όλο και πιο σύνθετες περιγραφές. 

  • Συμμετέχει στις συνομιλίες και παίρνει μέρος σε συζητήσεις. 

  • Καταλαβαίνει περίπου 20.000 λέξεις. 

  • Χρησιμοποιεί προτάσεις με περίπου 6 λέξεις. 

  • Κατανοεί χρονικές έννοιες. 

  • Χρησιμοποιεί κατάλληλα την παθητική φωνή.