ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
Μερικά από τα χαρακτηριστικά της γλωσσικής ανάπτυξης των παιδιών αναφέρονται παρακάτω:
0-6 μηνών
-
Το μωρό αντιδρά στους ήχους.
-
Παράγει ήχους ευχαρίστησης.
-
Χρησιμοποιεί διαφορετικό κλάμα ανάλογα με τις ανάγκες του.
-
Αναγνωρίζει φωνές.
-
Χαμογελά όταν του μιλάνε.
-
Εντοπίζει την πηγή του ήχου και γυρίζει το κεφάλι του σ ΄ αυτή.
-
Μιμείται τους ήχους.
-
Έχει ποικιλία στον τόνο και την ηχηρότητα της φωνής.
7-12 μηνών
-
Καταλαβαίνει το ναι και το όχι.
-
Ακούει και ανταποκρίνεται στο όνομά του.
-
Ακούει και μιμείται τους περισσότερους ήχους.
-
Ακούει όταν του μιλάνε.
-
Χρησιμοποιεί παραπλήσιους ήχους.
-
Αναγνωρίζει λέξεις από γνώριμα αντικείμενα.
-
Στο βάβισμα χρησιμοποιεί μεγάλες φωνητικές παραλλαγές και διαφορετική προσωδία (τόνος και επιτονισμός).
-
Μιμείται ήχους από τους ενήλικες και σχέδια επιτονισμού.
-
Καταλαβαίνει απλές εντολές.
-
Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 1-3 λέξεις.
13-18 μηνών
-
Χρησιμοποιεί ηχολαλία.
-
Παραλείπει μερικά αρχικά σύμφωνα.
-
Ακολουθεί απλές εντολές.
-
Έχει ένα εκφραστικό λεξιλόγιο 3-20 ή και περισσότερες λέξεις.
-
Παράγει φράσεις δύο λέξεων.
-
Συνδυάζει χειρονομία και φώνηση.
19-24 μηνών
-
Χρησιμοποιεί λέξεις με περισσότερη ευχέρεια.
-
Το λεξιλόγιο έκφρασης κυμαίνεται από 50 έως 100 λέξεις ή και περισσότερες.
-
Καταλαβαίνει από 300 ή και περισσότερες λέξεις.
-
Αρχίζει να κάνει συνδυασμούς ρημάτων και ουσιαστικών.
-
Αρχίζει να χρησιμοποιεί τις προσωπικές αντωνυμίες (εγώ, εσύ).
-
Χρησιμοποιεί κατάλληλο επιτονισμό όταν κάνει ερωτήσεις.
-
Η ομιλία του είναι περίπου 25-50% καταληπτή στους ξένους.
-
Απαντά σε ερωτήσεις του τύπου «τι είναι αυτό;».
-
Του αρέσει να ακούει ιστορίες.
-
Αναγνωρίζει 5 μέρη του σώματος.
-
Κατονομάζει κάποια οικεία αντικείμενα.
-
Ακολουθεί εντολές με δύο μέρη.
2-3 ετών
-
Η ομιλία του είναι καταληπτή στο 50-78% .
-
Καταλαβαίνει τις έννοιες του ένα και του όλα.
-
Εκφράζει την ανάγκη να πάει στην τουαλέτα.
-
Ζητά αντικείμενα με το όνομά τους.
-
Ανταποκρίνεται σε μερικές ερωτήσεις.
-
Κατονομάζει αντικείμενα καθημερινής χρήσης.
-
Δείχνει εικόνες εννοιών σε βιβλία όταν του ονομάζονται.
-
Γνωρίζει διάφορα μέρη του σώματος.
-
Ακολουθεί εντολές και απαντά σε ερωτήσεις.
-
Απολαμβάνει να ακούει ιστορίες, τραγούδια και ομοιοκαταληξίες.
-
Κάνει ερωτηματικές προτάσεις.
-
Χρησιμοποιεί φράσεις 3-4 λέξεις.
-
Χρησιμοποιεί κάποιες προθέσεις, άρθρα, ρήματα στον ενεστώτα, ομαλούς πληθυντικούς ονομάτων, αόριστους ανώμαλων ρημάτων και άρνηση «μη» και «δεν».
-
Χρησιμοποιεί κάποια ρήματα στον αόριστο χρόνο, κτητικές αντωνυμίες, μορφήματα, προστακτική.
-
Κάνει διαφόρων μορφών ερωτήσεις.
-
Χρησιμοποιεί αφηρημένες λέξεις.
-
Καταλαβαίνει το γιατί, ποιος, ποιού και πόσα είναι.
-
Κατανοεί 500-900 ή και περισσότερες λέξεις.
-
Έχει λεξιλόγιο έκφρασης 50-250 ή και περισσότερες λέξεις (ταχεία ανάπτυξη κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου).
-
Χρησιμοποιεί περίπου 27 φωνήματα.
-
Χρησιμοποιεί σωστά τα φωνήεντα.
3-4 ετών
-
Καταλαβαίνει τις λειτουργίες και τις χρήσεις των αντικειμένων.
-
Κατανοεί τις αντίθετες έννοιες.
-
Ακολουθεί εντολές που αποτελούνται από 2-3 μέρη.
-
Υποβάλλει και απαντά σε ερωτήσεις ποιοι, πού, τι, γιατί.
-
Υποβάλλει ερωτήσεις και απαιτεί τη λεπτομέρεια στις απαντήσεις.
-
Χρησιμοποιεί το λόγο για να εκφράσει τα συναισθήματά του.
-
Χρησιμοποιεί 4-6 λέξεις σε προτάσεις.
-
Επαναλαμβάνει 6-13 συλλαβές προτάσεων χωρίς δυσκολία.
-
Έχει επίγνωση για το παρελθόν και το μέλλον.
-
Καταλαβαίνει 1.200-2.000 ή και περισσότερες λέξεις.
-
Έχει λεξιλόγιο έκφρασης από 800 έως 1.500 λέξεις ή και περισσότερες.
-
Η ομιλία του είναι καταληπτή κατά 80%.
-
Βελτιώνονται οι γραμματικές προτάσεις αν και μερικά λάθη παραμένουν.
-
Λέει δύο γεγονότα κατά την χρονολογική σειρά.
-
Συμμετέχει σε μεγάλης διάρκειας συνομιλίες.
-
Χρησιμοποιεί ανώμαλο πληθυντικό, ρήματα σε μέλλοντα χρόνο και σωστή κλίση των ρημάτων.
-
Χρησιμοποιεί πληθυντικό , κτητικές αντωνυμίες και απλά ρήματα αόριστου χρόνου με συνέπεια στο λόγο του.
4ωνετών
-
Καταλαβαίνει τις χωρικές έννοιες.
-
Καταλαβαίνει 2.800 ή και περισσότερες λέξεις.
-
Απαντάει σε ερωτήσεις που αφορούν τη λειτουργία και χρήση των αντικειμένων.
-
Χρησιμοποιεί γραμματικά σωστές προτάσεις.
-
Έχει λεξιλόγιο έκφρασης 900-2.000 λέξεις ή και περισσότερες.
-
Χρησιμοποιεί προτάσεις με 4- 8 λέξεις.
-
Ζητά τους ορισμούς των λέξεων.
-
Η ομιλία του είναι συνήθως καταληπτή στους ξένους.
-
Παράγει τα σύμφωνα με ακρίβεια 90%.
-
Μιλά για την εμπειρία του στο σχολείο, στο σπίτι φίλου κ.α.
-
Αναδιηγείται μια μεγάλη ιστορία.
-
Δίνει προσοχή σε ιστορία που ακούει και απαντά σε απλές ερωτήσεις για αυτήν.
5-6 ετών
-
Ακολουθεί τις οδηγίες που δίνονται σε μια ομάδα.
-
Ακολουθεί εντολές που αποτελούνται από 3 μέρη.
-
Κάνει ερωτήσεις με πως και πόσο.
-
Χρησιμοποιεί κατάλληλα τον αόριστο και τον μέλλοντα.
-
Χρησιμοποιεί κλίσεις.
-
Καταλαβαίνει περίπου 13.000 λέξεις.
-
Ονομάζει αντίθετα.
-
Ονομάζει διαδοχικά τις μέρες της εβδομάδας.
-
Μετράει μέχρι το 30.
-
Ανταλλάσει πληροφορίες και υποβάλλει ερωτήσεις.
-
Χρησιμοποιεί προτάσεις με λεπτομέρεια.
-
Οι προτάσεις είναι γραμματικά πλήρης.
-
Μπορεί να κάνει αναδιήγηση μιας ιστορίας.
-
Τραγουδά ολόκληρα τραγούδια και απαγγέλει παιδικούς στοίχους με ομοιοκαταληξία.
-
Επικοινωνεί εύκολα με ενηλίκους και παιδιά.
-
Κατάλληλη χρήση της γραμματικής στις περισσότερες προτάσεις.
6-7 ετών
-
Κατανοεί το αριστερά και το δεξιά.
-
Χρησιμοποιεί όλο και πιο σύνθετες περιγραφές.
-
Συμμετέχει στις συνομιλίες και παίρνει μέρος σε συζητήσεις.
-
Καταλαβαίνει περίπου 20.000 λέξεις.
-
Χρησιμοποιεί προτάσεις με περίπου 6 λέξεις.
-
Κατανοεί χρονικές έννοιες.
-
Χρησιμοποιεί κατάλληλα την παθητική φωνή.